Navigatie Link overslaanHome » Nieuws en Blog » ICTZ nieuws » Máxima Medisch Centrum over van maatwerk naar CS-HiX met standaard content

Máxima Medisch Centrum over van maatwerk naar CS-HiX met standaard content

donderdag 23 november 2017

Op 3 november is het Máxima Medisch Centrum succesvol overgestapt van een maatwerk zorginformatiesysteem (EZIS) naar een systeem met standaard content (HiX). Daarmee is het ziekenhuis goed voorbereid op de zorg van de toekomst.

Máxima Medisch CentrumSuzanne van Bommel (D&A Medical Group) en Merijn Mulders (Máxima Medisch Centrum) gaven als programmamanagement leiding aan dit ziekenhuisbrede organisatieverandertraject. Merijn Mulders geeft aan: 'De consultants van ICTZ hadden in dit programma onder meer de taak om de organisatie op verschillende niveaus te ondersteunen bij de voorbereiding op het werken met HiX.'

Schakel tussen ziekenhuis en ChipSoft

Tijdens de verschillende fases van reviewen, testen en opleiden, tot na het moment van livegang, heeft ICTZ het Máxima Medisch Centrum op verschillende niveaus begeleid en ondersteund. Mirjam van der Laan, een van de business consultants van ICTZ, bekleedde bijvoorbeeld de rol van Domeinleider EPD en was daarmee de spin in het web voor de werkgroepvoorzitters en overlegpartner voor het programmateam.

Daarnaast zijn een aantal ICTZ-consultants ingezet als werkgroepbegeleider en hadden zij de verantwoordelijkheid om ‘hun’ werkgroepen zo goed mogelijk voor te bereiden op het werken met HiX. Daarmee waren de medewerkers van ICTZ de schakel tussen het ziekenhuis en leverancier ChipSoft.

Van maatwerk naar standaard

Suzanne van Bommel vertelt: 'Voorheen werkte het ziekenhuis met een maatwerkinrichting binnen EZIS. Door de toekomstgerichte keuze voor HiX standaard content, was er weinig gelegenheid meer om zaken naar eigen wens aan te passen. Dat maakte het optimaal benutten van de mogelijkheden die de standaard content biedt, en zo de eindgebruikers tóch optimaal te ondersteunen in hun werkzaamheden, tot grootste uitdaging van deze overgang. Een dergelijk traject doe je als ziekenhuis niet met alleen interne medewerkers. De kennis en ervaring die ICTZ heeft met het zorginformatiesysteem van ChipSoft én de kennis van zorgprocessen kwamen dus goed van pas.'

‘Oude bekende’

Merijn Mulders: 'Op de dag van livegang waren verschillende consultants aanwezig voor floorsupport om de medewerkers op de werkvloer te begeleiden. Ook hebben consultants de medewerkers van de helpdesk begeleid met het invoeren van de calls, zodat er direct actie ondernomen kon worden.'

Naast de werkzaamheden binnen het programma heeft ICTZ gezorgd voor de inrichting van de SQL backend, met een snel, stabiel en optimaal beveiligd HiX als resultaat. ICTZ is overigens geen onbekende voor het Máxima Medisch Centrum: in het verleden zijn er al diverse EZIS-gerelateerde opdrachten uitgevoerd.

Over Máxima Medisch Centrum

Máxima Medisch Centrum is het grootste medisch centrum van de regio Zuidoost-Brabant en gevestigd op twee locaties: hartje Eindhoven en aan de rand van Veldhoven. Patiënten kunnen vertrouwen op de kwaliteit, veiligheid en deskundigheid van deze grote ziekenhuisorganisatie. Persoonlijke aandacht staat centraal. Op beide locaties hebben nagenoeg alle specialismen poliklinieken. Daarnaast hebben beide locaties een eigen functie en specialiteit.