Navigatie Link overslaanHome » Nieuws en Blog » ICTZ nieuws » ICTZ implementeert en beheert backend infrastructuur nieuw ZIS HiX in CWZ

ICTZ implementeert en beheert backend infrastructuur nieuw ZIS HiX in CWZ

dinsdag 2 januari 2018

In de zomer van 2016 besloot het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) om over te stappen op een nieuw zorginformatiesysteem. Na een lange periode van hard werken, was het begin december 2017 dan zover: HiX van ChipSoft ging live. Als één van de samenwerkende leveranciers heeft ICTZ aan de ‘achterkant’ van het nieuwe zorginformatiesysteem (ZIS) belangrijk werk verricht.

Logo Canisius Wilhelmina Ziekenhuis‘Omdat we hiervoor deels op papier en deels met andere systemen werkten, is HiX voor ons helemaal nieuw. Vanuit de overweging dat er een flinke investering in tijd en kennis nodig is om een goede basis te leggen voor een snel, stabiel en goed beveiligd ZIS, hebben we besloten om hiervoor samen te werken met externe specialisten’, vertelt Kevin van Savoijen, projectleider ICT bij CWZ.

Samenwerken met gespecialiseerde partners

CWZ heeft de benodigde hardware en softwarelicenties voor het ZIS aangeschaft. De hardware is in het eigen datacentrum geplaatst. De inrichting van de (VDI) frontend en het technisch beheer hiervan is door het ziekenhuis zelf uitgevoerd, ondersteund door een andere partner. ICTZ nam het ontwerp, de configuratie en installatie van de HiX-infrastructuur van de backend voor haar rekening. De consultants hadden de conversieserver, de ontwikkel-test-acceptatieomgeving, de HiX-applicatieservers, het Zorgportaal, de datawarehouse en de SQL ‘always-on’ backend omgeving onder hun hoede.

Direct in beheer bij ICTZ

Na de configuratie en installatie werd ICTZ direct verantwoordelijk voor het technisch beheer van de opgeleverde elementen. ‘In zo’n groot project zorgt dat voor meer rust. Beheerders hebben daardoor meer tijd om zich te verdiepen in de configuratie en de inrichting van de omgeving. In de regel kunnen eventuele meldingen daardoor sneller opgelost worden, omdat men beter bekend is met de inrichting en vaak snel weet waar de oorzaak van het probleem gezocht kan worden’, vertelt één van de consultants van ICTZ.

Problemen vroeger voorkomen

Verder is voor de backend van het HiX van CWZ ook ProActive monitoring ingeschakeld. Daarmee wordt de omgeving continu in de gaten gehouden. Problemen worden in een vroegtijdig stadium gesignaleerd en door ICTZ opgelost, nog vóór performance- of beschikbaarheidsproblemen kunnen ontstaan. Daarnaast verzorgt ICTZ ook de installatie van de hotfixes op de backend.

Sneller en efficiënter zorgen

Met de overstap op HiX beschikken zorgverleners in CWZ op ieder moment, ieder device en iedere locatie over actuele medische gegevens van patiënten die bij hen onder behandeling zijn. Ook zijn de mogelijkheden voor gegevensuitwisseling tussen zorgverleners in de keten onderling verder verbeterd. Dit komt de veiligheid en kwaliteit van zorg ten goede, omdat er efficiënter en sneller kan worden gewerkt, beslist en geschakeld.

Over het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis

Het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ), is een topklinisch opleidingsziekenhuis in de regio Nijmegen waar 4000 medewerkers zorg verlenen. De patiënt staat centraal in CWZ. Betrokkenheid is dan ook een belangrijke kernwaarde binnen het ziekenhuis. Gedrevenheid en innovatie, altijd gericht op de vraag vanuit patiënten, zijn onderscheidende factoren binnen een ziekenhuis dat bovenal professionaliteit en effectiviteit wil uitstralen. Het ziekenhuis biedt aan iedere patiënt een geïntegreerd pakket aan ziekenhuiszorg van een kwalitatief hoog niveau. CWZ richt zich op het ontwikkelen van mensen en is zo continu in staat om innovaties toe te passen, altijd gericht op de vraag van patiënten én gebaseerd op nauwe samenwerking in het netwerk.