Navigatie Link overslaanHome » Nieuws en Blog » ICTZ blogs » Waarom testen nooit tijdverspilling is!

Waarom testen nooit tijdverspilling is!

dinsdag 30 mei 2017 - door Mirjam van der Laan - Business Consultant

Misschien wel de meest gehate én onderschatte stap in aanloop naar een nieuw EPD: het testtraject. Toch kan ik het niet vaak genoeg zeggen, het testen van een nieuw EPD is essentieel voor succes! ‘En als ik iemand anders dan voor mij laat testen?’ Geen goed idee. Ik leg uit waarom.

Waarom testen?

Een tester doorloopt niet alleen de functionaliteit van het EPD, maar staat ook stil hoe de werkprocessen verlopen. En juist híér zit de winst van het testen. Als de werkprocessen goed (blijven) lopen of misschien zelfs zijn verbeterd, zal in de praktijk de zorg rondom de patiënt soepeler verlopen.

Zie het testen daarom als een extra check om te controleren of de informatie goed in het dossier staat, of de opdracht aankomt bij de juiste afdeling en of de financiële afhandeling van de zorg correct loopt. Alleen dit al zou genoeg moeten zijn om testen te rechtvaardigen.

Wie moet er testen?

Natuurlijk kan een technisch applicatiebeheerder de werking van de functionaliteiten prima zelf testen, maar verwacht niet dat hij of zij ook de werkprocessen kan testen. Je hebt een eindgebruiker van de werkvloer nodig, die weet hoe het proces in de dagelijkse praktijk in elkaar steekt en die het leuk vindt om te testen en zich helemaal onder te dompelen in zo’n proces. Hen vallen de kleinste afwijkingen op, en dat is wat je nodig hebt.

Toch kan een tester beter niet zelfstandig aan de slag. Er moet gelegenheid zijn om vragen te stellen, het testresultaat te kunnen bespreken met de applicatiebeheerder en de impact van de bevinding te bepalen. Daarom is ondersteuning vanuit de ICT-afdeling is van groot belang: testen is een gezamenlijk belang.

Hoe lang duurt testen?

Oké, testen kost tijd. Veel tijd zelfs. Een specialistisch dossier doorlopen kost je al gauw 3 uur; langer als je tester de software nog niet kent of nog geen test-ervaring heeft. En zelfs ervaren testers kunnen úren zoet zijn. Maar dat die tijdsinvestering het waard is, staat voor mij als een paal boven water. Zeker als een uiteindelijk beter werkproces zich direct uitbetaalt op de werkvloer, bijvoorbeeld kortere wachttijden op de polikliniek.

Waarom een testplan?
Ik hoop dat ik je voldoende heb overtuigd dat testen echt nuttig is. Maar hoe pak je het testen zelf nu aan? Een gestructureerd testplan zorgt ervoor dat de tester gericht kan testen, de werkprocessen doorloopt. Mijn tips voor een goed testplan:

  • Houd het testplan realistisch en uitvoerbaar.
  • Stop niet alle uitzonderingen in één testpatiënt. Daarmee test men niet de werkprocessen.
  • Stel prioriteit in het testplan.
  • En houd rekening met rechten van de eindgebruikers.

Wat mij betreft is er trouwens nooit een definitief testplan, het is een groeidocument. Na elke testsessie en het vaststellen van problemen in de praktijk, wordt het testplan bijgesteld en aangevuld. Dat zorgt ook dat er een logische cyclus ontstaat van ontwikkelen, testen, bijstellen, etc.

Generale repetitie
Dus met de juiste testers en een gedegen testplan werk je stap voor stap toe naar een overgang op een nieuw EPD. Misschien zal het nooit de meeste favoriete fase in zo’n project zijn, maar als ik je er in ieder geval van kan overtuigen dat het absoluut geen goed plan is om deze stap over te slaan, omdat het de generale repetitie is, dan heb ik mijn doel bereikt.


Mirjam van der Laan, Business Consultant - ICTZ

Meer van dit soort artikelen lezen? Schrijf u dan in voor de ICTZ Nieuwsbrief.

Reacties

Er zijn nog geen reacties