Navigatie Link overslaanHome » Nieuws en Blog » ICTZ blogs » ‘Durf bij performance-problemen verder te kijken dan alleen de ICT’

‘Durf bij performance-problemen verder te kijken dan alleen de ICT’

vrijdag 28 april 2017 - door Hans Thieme - Sr. Accountmanager ICTZ

Stel: een ziekenhuis heeft performance-problemen en als oplossing wordt er een nieuw ICT-systeem geïntroduceerd. Probleem opgelost, zou je denken. Maar in de praktijk steken dezelfde problemen als bij het oude systeem de kop op. Moet er dan maar weer een nieuw ICT-systeem aangeschaft en geïmplementeerd worden?

Organisatorische problemen?

Vooral als ziekenhuisorganisaties samengevoegd worden of locaties samen gaan en zo’n enorme stap wordt gecombineerd met een (deels) nieuw ICT-systeem, blijkt dat er later vaak forse (performance-) problemen ontstaan. En wat ik in al die jaren heb geleerd, is dat als dit het geval is, vanuit een technisch en functioneel oogpunt naar de ICT-faciliteiten kijken zeker niet voldoende is. Steeds weer blijkt dat wanneer het niet helemaal lekker gaat in het ziekenhuis er sprake is van forse organisatorische problemen die effect hebben op de gehele organisatie.

Oude denkbeelden in een nieuw systeem

De oorzaak? Elke medewerker probeert grip te krijgen op een nieuwe situatie vanuit een bestaande situatie. Dus worden nieuwe systemen ingericht vanuit ‘oude’ denkbeelden en ‘oude’ gewoonten. Overigens altijd met de beste bedoelingen, daar twijfel ik niet aan. Maar het omschakelen naar de nieuwe organisatie en het gebruiken van een nieuwe ICT-systeem wordt niet goed (genoeg) begeleid. De bij het nieuwe systeem behorende discipline en werkwijze wordt te vaak geweld aangedaan, omdat het niet altijd precies past bij het oude werken. De inrichting wordt dan geforceerd, de ruimte erin wordt verkeerd benut en eigenlijk verandert er niets.

Blokkering in zorgproces

Resultaat van deze ontwikkelingen is dat in een aantal gevallen een prachtig nieuw ICT-systeem is geïntroduceerd, maar dat het de werkzaamheden van de ziekenhuismedewerkers niet optimaal ondersteund. Een dan wordt dat nieuwe systeem ervaren als blokkerend in plaats van een welkome hulp bij werkzaamheden.

Vervolgens probeert de organisatie met veel creativiteit dan aanpassingen en aanvullingen in het systeem te realiseren, daarmee de performance-ruimte steeds verder opzuigend. Als op zo’n moment aan ICTZ gevraagd wordt te onderzoeken hoe de performance van het systeem kan worden verbeterd, is alleen een technisch onderzoek onvoldoende. Er moet meer gebeuren dan alleen een analyse van de capaciteit van de servers of een functioneel onderzoek die weergeeft welke onhandige overzichten op onpraktische tijdstippen worden gestart.

‘Kijk verder dan ICT alleen!’

Dus moet er altijd een nieuw ICT-systeem aangeschaft worden bij performance-problemen? Nee. Mijn advies in zo’n situatie: durf verder te kijken dan alleen de ICT. Kijk ook naar hoe zorgprocessen in elkaar steken, hoe groot de verandercapaciteit en –bereidheid is en neem, als het nodig blijkt, organisatorische maatregelen. Hoe omvangrijk en drastisch die ook kunnen zijn. Op zo’n moment overstijgt het probleem de ICT-mogelijkheden en merk je opnieuw dat ICT voor een zorginstelling een middel is. En geen doel.

Hans Thieme - Sr. Accountmanager ICTZ

Meer van dit soort artikelen lezen? Schrijf u dan in voor de ICTZ Nieuwsbrief.