Eerste zorginstellingen worden weer online gebracht

Op woensdagavond 7 oktober jl. heeft ICTZ te maken gekregen met een storing in haar dienstverlening aan een aantal Nederlandse zorginstellingen. De verbindingenleverancier van ons datacenter kampte met problemen. Hierdoor konden patiënten zich tijdelijk niet digitaal aanmelden bij hun zorginstelling en zijn zorgverleners overgestapt op reguliere telefoongesprekken in plaats van videoconsulten. De noodzakelijke zorg heeft geen hinder ondervonden en patiëntbehandelingen zijn doorgegaan.

De oplossing voor de storing is inmiddels gevonden. De verstoring in de internetconnectiviteit is verholpen doordat de hostingpartij herstelwerkzaamheden heeft uitgevoerd op het platform en componenten heeft vervangen. De eerste zorginstelling is aangesloten en de verwachting is dat in de loop van de avond de technische problemen zijn opgelost bij alle zorginstellingen die aangesloten zijn bij ICTZ. Momenteel worden de kwaliteitsprocessen in samenwerking met de betrokken zorginstellingen doorlopen om de stabiliteit van de oplossing te waarborgen. ICTZ onderzoekt de storing met het datacentrum, de huidige internetprovider en mogelijke andere leveranciers. Na het onderzoek en de evaluatie zal beoordeeld worden welke maatregelen getroffen gaan worden om een dergelijke storing in de toekomst te voorkomen.

Bij vragen kunt u contact opnemen met p.altena@ictz.nl (pers) of met uw accountmanager.