Dijklander Ziekenhuis succesvol over naar 1 gezamenlijk digitaal patiëntendossier

Het Waterlandziekenhuis en het Westfriesgasthuis zijn in 2017 gefuseerd met als doel patiënten te verzekeren van medisch specialistische zorg in de regio. Dit jaar zijn de ziekenhuizen verder gegaan als één organisatie onder de nieuwe naam: Dijklander Ziekenhuis. Met deze fusie is ook het startpunt gegeven om afscheid te nemen van de twee verschillende versies van het patiëntendossier en te migreren naar één gezamenlijk digitaal patiëntendossier. Met de livegang HiX 6.2 op vrijdag 1 november werd dit concreet. De afgelopen maanden is hard naar de livegang toegewerkt. In april dit jaar startte het migratieproject voor het Dijklander Ziekenhuis om 1 november live te kunnen gaan met HiX 6.2. ICTZ heeft als HiX-specialist het Dijklander Ziekenhuis geholpen bij de migratie op zowel functioneel als technisch vlak.

Krista Boogaard, Senior HiX Consultant
Krista Boogaard begeleidde als Senior HiX Consultant de inrichting van CS-Functie voor alle functieafdelingen, van aanvraag t/m koppeling met het deelsysteem en/of modaliteit.

Het is een uitdaging om alle gegevens kloppend te krijgen. Van de aanvraag van de specialist tot aan het daadwerkelijk uitvoeren van het onderzoek en het terugvinden van de beelden. De hele inrichting moet goed op elkaar aansluiten om zo een goed lopend proces te krijgen. Samen met de specialisten testen en de inrichting finetunen, tot de specialisten CS-Functie binnen HiX 6.2 kunnen toepassen in hun dagelijks proces van zorg verlenen. Daar draait het tenslotte uiteindelijk om.

Fleur Sjaarda, HiX Consultant
Met standaard content wordt voor de specialisten in het Dijklander Ziekenhuis een nieuwe manier van werken geïntroduceerd: Consult 2.0.

Deze intelligente manier van consultregistratie zorgt voor een verandering in het dagelijks proces van de zorgverlener. Samen met mijn collega Susanne de Reus heb ik het ziekenhuis gedurende het project geholpen bij het inrichten van o.a. consultsjablonen, ordersjablonen, standaardteksten, multidisciplinair overleg (MDO) en MDO resource planning binnen Consult 2.0. Ook waren wij het aanspreekpunt vanuit de verschillende werkgroepen voor het uitzoeken van vragen en mogelijke belemmeringen.
Met onze kennis en ervaring van HiX en Consult 2.0 hebben we de zorgverleners van het Dijklander Ziekenhuis kunnen voorbereiden op het werken met Consult 2.0.

Robin van der Schaft, Technisch Consultant
Robin van der Schaft werd als ervaren Technisch Consultant toegevoegd aan het project.

De complexe omgeving met vele systemen die gebruikt werden binnen de voormalig Waterlandziekenhuis en Westfriesgasthuis heb ik samen met het Dijklander Ziekenhuis in kaart gebracht. Deze systemen werden omgezet naar de nieuwe HiX 6.2 Dijklander Ziekenhuis omgeving. Door het gebruik van legacy techniek was het noodzakelijk om acceptatieomgevingen te bouwen om zodoende omnummering en koppelingen te kunnen testen. Het schakelen met leveranciers en de samenwerking met de verschillende afdelingen is in deze transitie cruciaal. Als ik terugkijk op het project, dan kan ik het Dijklander Ziekenhuis achterlaten met een gevoel dat ik als schakel tussen leverancier en de verschillende afdelingen een mooie bijdrage heb kunnen leveren aan deze livegang.

Wij feliciteren Dijklander met de livegang naar HiX 6.2. Dijklander kan ook in de toekomst vertrouwen op ICTZ als het gaat om vraagstukken rondom ICT en HiX 6.2.