door Rolf ter Schure (Manager Producten & Diensten)

De complexiteit van een HiX-migratie

In november 2019 is het Dijklander Ziekenhuis live gegaan met HiX 6.2 standaard content. Het Dijklander Ziekenhuis is op 1 april 2017 ontstaan door de fusie van het Waterlandziekenhuis in Purmerend en het Westfriesgasthuis in Hoorn. Omdat beide ziekenhuizen al HiX gebruikten lijkt de overgang naar HiX 6.2 standaard content een makkelijke stap. Dat is het echter niet. De migratie is complexer dan verwacht.

Eén HiX, twee werkwijzen
Het Westfriesgasthuis was het eerste HiX 6.0 ziekenhuis. Zij hebben veel onderdelen van HiX  ‘uitgevonden’. Het Waterlandziekenhuis gebruikte vanaf de start de ChipSoft standaardinrichting, ofwel de standaard content. Dit verschil uitte zich bijvoorbeeld in het documentbeheer: een van beide locaties gebruikte aanvullende software voor de documentregistratie. De andere locatie had deze software niet en kon de documenten daardoor niet eenduidig zoeken en vinden.

Verschillen in gebruik
Er werden meer verschillen geconstateerd, zoals in het gebruik van multimediacategorieën. Binnen de standaard content worden multimediabestanden gecategoriseerd naar specialisme waardoor een specialist gemakkelijk ‘zijn’ multimedia kan vinden. In de HiX 6.0 inrichting van het Westfriesgasthuis werden algemene, niet specialisme gebonden categorieën gebruikt. Een specialist zou na livegang langer moeten zoeken naar multimedia voor de ene dan voor de andere patiënt. Ook het gebruik van apparatuur vergde bij deze HiX-migratie veel organisatie. Zowel uit technische verschillen in het koppelingsprotocol, als uit verschillende gehanteerde werkwijzen door medewerkers bleek dat eenzelfde apparaat op de ene locatie een andere koppeling met HiX had dan op de andere locatie.

Veelzijdige rol van ICTZ
In een complexe migratie als deze zijn HiX-specialisten onontbeerlijk. Zij overzien zowel de technische als de functionele gevolgen van de migratie, wat blijkt uit de aangedragen en geïmplementeerde oplossingen voor de multimediacategorieën en koppelingen. De aansluiting van medische apparatuur is geen vaste kost voor een HiX migratieconsultant, maar doordat zij van alle aspecten van een migratie op de hoogte zijn wordt hierop geanticipeerd. Zij werken hierin – en in elk migratietraject – nauw samen met applicatiebeheerders van de zorginstelling. De samenwerking met de applicatiebeheerders in het Dijklander Ziekenhuis, Erwin Ankone en Roy Geel, was intensief en heeft een succesvolle uitvoering opgeleverd.

Waarom ICTZ?
Ook op het oog eenvoudige HiX-migraties kennen uitdagingen: voor harmonisatie van werkprocessen, omgang met onbekende apparatuur, nieuwe inrichting van HiX en technische wijzigingen moet een consultant ‘in control’ zijn. Om een dergelijk project tot een succesvol einde te brengen heeft een zorginstelling een partij nodig met mensen die niet alleen binnen HiX hun weg kunnen vinden, maar ook bekend zijn met de technische achtergrond ervan en met ziekenhuisprocessen. Deze combinatie van eigenschappen vindt een zorginstelling bij ICTZ.

Rolf ter Schure (Manager Producten & Diensten)